Als gevolg van de oncologische aandoening en de medische behandelingen kunnen er op verschillende orgaansystemen beperkingen optreden. Hierdoor is het mogelijk dat kinderen beperkingen ervaren in het uitvoeren van fysieke activiteiten zoals sport en spel, maar ook eenvoudigere dagelijkse activiteiten en zelfstandig lopen. Orgaansystemen die betrokken kunnen zijn bij een verminderde fysieke capaciteit zijn het zenuwstelsel, pulmonale-, cardiale-, bloed-, vasculaire- en spiersysteem.
Trainen van fysieke fitheid
Er zijn verschillende methodes om de fysieke fitheid van kinderen te verbeteren. Dit zijn de belangrijkste punten samengevat:
- 80/20 verhouding: 80% van de lichamelijke activiteit op een lage intensiteit uit te voeren (zone 1-2) en de overige 20% van de fysieke activiteiten (zone 4-5).
- Het is van belang om zo specifiek mogelijk trainen.
- Hoog intensieve intervaltraining (HIIT) is een effectieve en efficiënte trainingsvorm om onder andere het uithoudingsvermogen (zuurstofopname/VO2peak) en spiervermogen (Wpeak) te verbeteren bij kinderen zonder ernstige bijwerkingen.
- De kernprincipes uit de trainingsleer zijn: individualisatie, specificiteit, progressieve belasting (intensiteit) en de rust – herstelfase.
- Een goed trainingsschema opgebouwd aan de hand van F.I.T.T. (frequentie, intensiteit, tijd en type) factoren.
In de folder 'Training bij kinderen met kanker' lees je meer over de opzet en de intensiteit van een fysiotherapeutische behandeling van een kind met kanker.
Artikelen
- Braam, K. I., Van Dijk-Lokkart, E. M., Kaspers, G. J., Takken, T., Huisman, J., Bierings, M. B., Merks, J. H., Van De Heuvel-Eibrink, M. M., Van Dulmen–den Broeder, E., & Veening, M. A. (2015). Cardiorespiratory fitness and physical activity in children with cancer. Supportive Care in Cancer, 24(5), 2259–2268. https://doi.org/10.1007/s00520-015-2993-1
- Coombs, A., Schilperoort, H., & Sargent, B. (2020). The effect of exercise and motor interventions on physical activity and motor outcomes during and after medical intervention for children and adolescents with acute lymphoblastic leukemia: A systematic review. Critical Reviews in Oncology/Hematology, 152, 103004. https://doi.org/10.1016/j.critrevonc.2020.103004
- Ha, L., Nevin, S. M., Wakefield, C. E., Jacovou, J., Mizrahi, D., & Signorelli, C. (2024). Exploring childhood cancer survivor, parent, healthcare and community professionals' experiences of, and priorities for, using digital health to engage in physical activity: a mixed methods study. Journal of cancer survivorship : research and practice, 10.1007/s11764-024-01560-z. Advance online publication. https://doi.org/10.1007/s11764-024-01560-z
- Kesting, S., Weeber, P., Schönfelder, M., Pfluger, A., Wackerhage, H., & Von Luettichau, I. (2022). A Bout of High-Intensity Interval Training (HIIT) in Children and Adolescents during Acute Cancer Treatment—A Pilot Feasibility Study. Cancers, 14(6), 1468. https://doi.org/10.3390/cancers14061468
- Sasso, J. P., Eves, N. D., Christensen, J. F., Koelwyn, G. J., Scott, J., & Jones, L. W. (2015). A framework for prescription in exercise-oncology research. Journal of cachexia, sarcopenia and muscle, 6(2), 115–124. https://doi.org/10.1002/jcsm.12042
- Wurz, A., McLaughlin, E., Lategan, C., Chamorro Viña, C., Grimshaw, S. L., Hamari, L., Götte, M., Kesting, S., Rossi, F., van der Torre, P., Guilcher, G. M. T., McIntyre, K., & Culos. Reed, S. N. (2021). The international Pediatric Oncology Exercise Guidelines (iPOEG). Translational behavioral medicine, 11(10), 1915–1922. https://doi.org/10.1093/tbm/ibab028