Deze website maakt gebruik van cookies. We gebruiken cookies om instellingen te onthouden en je bezoek soepeler te laten verlopen. Daarnaast gebruiken we ook cookies voor de verbetering van de website en het verzamelen en analyseren van statistieken. Lees meer over cookies

Patiëntenportaal

Wij maken gebruik van het UMC Utrecht patiëntenportaal om ouders en kinderen toegang te geven tot hun medisch dossier. In het dossier vind je uitslagen en medische brieven. Soms is het een voorlopige uitslag die wordt aangepast nadat het behandelteam deze heeft besproken. Bij de eerstvolgende afspraak met je behandelend arts wordt uitgelegd wat de uitslag betekent.

Hulp nodig bij inloggen?
Lees hier de veel gestelde vragen
Door in te loggen accepteer je de voorwaarden



Hoe kom ik op het patiëntenportaal?
Via de knop hierboven klik je op een gemakkelijke manier door naar je patiëntenportaal. Je kunt als jongere (vanaf 12 jaar) in je dossier inloggen met je DigiD plus sms of via de DigiD-app. Als je nog geen DigiD hebt, dan kun je deze aanvragen via www.digid.nl.

Wil je als ouder of wettelijk vertegenwoordiger inloggen?

Ouder

Je hebt een machtiging nodig. Die kun je aanvragen bij de doktersassistente van de afdeling waar je kind onder behandeling is.

Hiervoor heb je nodig:
  • het identiteitsbewijs van je kind
  • je eigen identiteitsbewijs
  • toestemming van je kind als dit ouder dan 12 jaar is

Wettelijk vertegenwoordiger
Je hebt een machtiging nodig. Die kun je aanvragen bij de doktersassistente van de afdeling waar het kind onder behandeling is.

Hiervoor heb je nodig:

  • het identiteitsbewijs van het kind
  • je eigen identiteitsbewijs
  • een beschikking van de curator of mentor van het kind
  • toestemming van het kind als dit ouder dan 12 jaar is
Vragen over patiëntenportaal

Het patiëntenportaal van het Prinses Máxima Centrum en het UMC Utrecht is per 1 maart jl. vernieuwd met een DigiD kun je o.a. persoonlijke gegevens uit het medisch dossier inzien. Heb je vragen of suggesties voor het nieuwe patiëntenportaal? Die horen we graag, want met deze feedback maken we het nieuwe portaal stapsgewijs nog beter.

Consultverslagen
Consultverslagen met de datum vóór 1 maart 2024 zijn in het patiëntenportaal alleen als samenvatting te zien. Dit is een technisch probleem. Wij verwachten dat dit in juni is opgelost. Consultverslagen met de datum ná 1 maart 2024 kun je wél volledig inzien via het patiëntenportaal.

  • Je wilt een consultverslag van vóór 1 maart inzien? Vraag de behandelend arts of verpleegkundig specialist.

Medicatiedossier
Aan het medicatiedossier in het patiëntenportaal wordt nog hard gewerkt. We kunnen ons voorstellen dat je vragen hebt.

  • Vragen over de dosering van een medicijn? Stuur je vraag via een e-consult aan jouw verpleegkundig specialist.
  • Wil je een herhaalrecept aanvragen? Stuur je vraag via een e-consult aan de apotheek.

Overige vragen
Medische vragen? Neem contact op met je behandelend arts of verpleegkundig specialist.

Vragen over afspraken? Neem contact op met het planbureau via 088 972 72 72.

Technische problemen? Neem contact met de helpdesk van het UMC Utrecht via 088 756 88 90 of patientenportaal@umcutrecht.nl.

Uitslagen direct zichtbaar
Zodra er een uitslag is, kun je dat in het dossier zien. Er staat niet bij wat de uitslag betekent. Soms is het nog een voorlopige uitslag die wordt aangepast nadat het behandelteam deze heeft besproken. Ook de medische brieven die artsen aan elkaar sturen, vind je terug in het patiëntportaal. Je behandelend arts legt jullie bij de eerstvolgende afspraak uit wat de uitslag betekent.

Maak je je zorgen over een uitslag die je in het dossier hebt gezien? Neem dan contact op met je behandelend arts of verpleegkundig specialist.

Afspraken via planbureau
Alle afspraken en opnames worden geregeld door het planbureau. Het planbureau belt, mailt of stuurt een brief zodra een afspraak definitief is. Je ziet alle afspraken ook in je patiëntenportaal.
Omdat afspraken soms nog wijzigen, is deze pas definitief als er een afsprakenbrief door het planbureau gestuurd is. Deze is dan zichtbaar in je mail of op het patiëntenportaal.
Heb je vragen over een afspraak, neem dan contact op met het planbureau via via 088 972 72 72.

Toestemming voor elektronische gegevensuitwisseling

Om zo goed mogelijk zorg te verlenen is het soms nodig om jouw gegevens elektronisch uit te wisselen met een andere zorgverlener. Denk aan je huisarts of een ander ziekenhuis. Daarom vragen wij jou en/of je ouders hiervoor om toestemming.
Als jij en/of je ouders toestemming geven, worden alleen jouw gezondheidsgegevens van het Máxima gedeeld met de andere zorgverlener. Dit zijn alleen die gegevens die noodzakelijk zijn voor behandeling met de andere zorgverlener.

Toestemming geven kan op de volgende manier:

  • Via het patiëntenportaal
  • Aan de balie bij een doktersassistente

Vragen?

Hier vind je de veel gestelde vragen. 

  • Medische vragen? Neem contact op met je behandelend arts of verpleegkundig specialist.
  • Vragen over afspraken? Neem contact op met het planbureau via 088 972 72 72.
  • Technische problemen? Neem contact met de helpdesk van het UMC Utrecht via 088 756 88 90 of patientenportaal@umcutrecht.nl.

Voor alle overige vragen over het patiëntenportaal, mail naar patientportaal@prinsesmaximacentrum.nl.